Paleovänliga kikärtspannkakor

Min blogg är inte bara till för att bara publicera näringsrik mat. Målet är också att den ska vara god. För en hållbar hälsosam livsstil handlar också om att må bra och därför bör vi se till att vår kost både är gynnsam för kroppen och för sinnet. Med detta vill jag komma att Matkajsa endast består av saker som jag älskar.
 
Idag har jag gjort kikärtspannakakor för första gången. Jag försökte hitta ett bra recept men det slutade med att jag gjorde en helt egen smet. Jag blev riktigt förvånad över hur bra dom blev. Sådär krispiga i kanten, lätta att steka och de höll ihop riktigt bra. Väldigt lik en vanlig pannkakssmet. De hade en hint av kikärtor i smaken men med lite sylt till märkte man inte av det! Man skulle även kunna ha någon röra eller liknande till detta så att det till lunch/middag istället.  
 

Kikärtspannkakor
100-150 gram kikärtor (avrunnen vikt)
2 ägg
Eventuellt: en skvätt mjölk, 1 tsk vaniljsocker och sötning (jag hade Hermesetas strö)
 
Häll av kikärtorna i en sil och tvätta av dom i rinnande vatten. Lägg kikärtorna och resten av ingredienserna i en matberedare eller använd stavmixer. Mixa tills du fått en slät smet. Smaka av och tillsätt eventuellt mer sötning. Stek på högvärme tills du fått en gyllenbrun stekyta på båda sidorna. Jag serverade mina pannkakor med en hemmagjord blåbärssylt!
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Gottis, Lurre;
Taggar: dessert, glutenfria, hälsa, kikärtspannkakor, laktosfria, lunch, matblogg, mellanmål, middag, paleo, pannkakor, recept