Nu snackar vi rawfoodbollar!


I veckan fick jag ett stort lass dadlar av pappa och självklart blev jag överlycklig! Dadlar kan man använda till så mycket. Jag brukar i första hand göra rawbollar och av de som blir över skär jag ner och har i gröten. Men sedan finns det också många bakverk där man kan använda dadlar som ersättning, som att söta degen eller skapa rätt konsistens. Som ni kanske redan har förstått från rubriken och bilderna så har jag gjort rawfoodbollar! Jag älskar det eftersom man kan använda i stort sätt vilka ingredienser man vill. Det finns inga stopp så det är bara att låta kreaviteten flöda! Det finns en rawfoodboll för alla. Jag hade inte mycket hemma men slutresultatet blev ändå jättebra.
 
Rawfoodbollar är både enkla att göra och att ta med. De passar perfekt till mellanmålet och fikan.
 
Varför just dadlar? Som jag nämt tidigare är det lätta att ersätta andra ingredienser med. De är populära bland nyttigare recept eftersom de främst används till att ersätta socker. Innehållsmässigt består dadlar till största delen av snabba kolhydrater. En dadel innehåller sju olika vitaminer och tio mineraler som tillexempel järn, kalcium och C-, A- och B-vitamin. Kalium har visats minska risken för stroke och nikotinsyra (som också finns i dadlar) är snäll mot magen och bidrar till tillväxten av goda bakterier.
 
 

Rawfoodbollar
50-60 dadlar
2 dl riven kokos
Flingsalt
1 dl solrosfrön
3 msk kakao + kakao till rullningen
 
Jag gjorde en stor sats idag eftersom jag har såpass mycket dadlar hemma. Självklart behöver du inte ha såhär många dadlar så det går bra att halvera satsen flera gånger om det så behövs! Mina dadlar var lite väl hårda så jag blötlagde dom i vatten. Jag lät mina stå i cirka 2 timmar men det blir bäst om det får stå över natten.
 
Börja med att kärna ur dadlarna. Lägg dom sedan i en matberedare tillsammans med kokosen, solrosfröna och kakaon. Mixa! Ta en nypa flingsalt och smaka av tills du blir nöjd. Mina dadlar var fortfarande något hårda så därför hällde jag ner en skvätt vatten för att få ihop blandningen. Var dock försiktig om du gör detta. Ta bara lite vatten i taget, förslagsvis 1 msk åt gången. Provrulla gärna också. Blandningen får inte vara för lös men den får heller inte vara för smulig för då går bollarna sönder när man rullar dom.
 
Jag strödde sedan ett tunt lager kakao över bollarna.
 
Tips! Jag kom på detta alldeles för sent men vanligtvis brukar jag rosta kokosen i en stekpanna innan jag häller ner den i matberedaren. Det blir mycket godare.
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Gottis
Taggar: dadelbollar, dadlar, enkela, fika, glutenfritt, gottis, innehåll, laktosfritt, matblogg, mellanmål, nyttiga, nötfria, rawfood, rawfoodbollar, recept